AAA
Szkoła Podstawowa im. Wł. St. Reymonta
w Kłodzku

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

INFORMACJA DLA RODZICÓW UCZNIÓW

      Pragniemy poinformować, że zdobyliśmy dotację celową w kwocie 15 tys. złotych na zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami) w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” – Priorytet 3. Program ma na celu wspieranie w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Termin realizacji dotacji: do 31 grudnia 2016 r. W czerwcu przeprowadziliśmy akcję pod hasłem „Młodzież czyta”, w ramach której uczniowie zaproponowali tytuły, autorów oraz serie wydawnicze – w efekcie zakupiliśmy blisko 200 nowych pozycji: 145 książek beletrystycznych oraz 53 lektury na kwotę ponad 4 150 zł. Również w czerwcu w ramach kolejnej akcji „Wypożycz książkę na wakacje” (zaproponowaliśmy wypożyczenia uczniom i ich rodzicom oraz nauczycielom – na wakacje wypożyczonych zostało ponad 150 książek). O kolejnych działaniach związanych z realizacją Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa będziemy informować na bieżąco poprzez dziennik elektroniczny, ogłoszenia w szkole i stronę biblioteki: www.bibliotekazs5elk.pl (Zakładka WYDARZENIA -->> NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA). Ze strony szkoły również jest przekierowanie na stronę biblioteki. Rodzicom prosimy odczytać informacje o wpływie czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych (na drugiej stronie tej kartki) Biblioteka organizuje wiele wydarzeń i akcji czytelniczych promujących czytanie (liczymy w tym względzie na przychylność nie tylko nauczycieli, ale również rodziców). Wiele działań weszło na stałe do kalendarza wydarzeń szkolnych i objęło całą społeczność – np. obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek, Zabierz książkę na święta/ferie/wakacje oraz inne. Ponadto chcemy poinformować, że biblioteka w naszej szkole ma bardzo bogaty księgozbiór nowości wydawniczych, które w dużej mierze zostały zakupione przez Ministerstwo Edukacji w nagrodę za zajęcie trzeciego miejsca w ogólnopolskim konkursie „Książki naszych marzeń” - nasza młodzież we współpracy z paniami z biblioteki zmontowała wówczas filmik „Krótka historia wielkiej paczki”, który jest dostępny w Internecie.

 

    Wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych Komunikacja Czytanie poszerza doświadczenia językowe, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. Przeczytane w książkach historie uczą dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego. Odpoczynek Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebną współczesnemu człowiekowi ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze. Inteligencja emocjonalna Samodzielne czytanie wymaga podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Wyrabia cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie, co wpływa pozytywnie na rozwój ich inteligencji emocjonalnej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania psychicznego. Koncentracja Obecnie psychologowie, wychowawcy, a także rodzice napotykają coraz większe trudności w pracy z młodym człowiekiem nad umiejętnością skupiania uwagi. Wynika to z rosnącej liczby bodźców, jaka otacza nas w codziennym życiu. Nieumiejętność skupienia się na rzeczach istotnych sprawia, że stają się niepewne siebie i trudno znoszą porażki. Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Emocje Treść książki często staje się pretekstem do rozmowy z rodzicami czy rówieśnikami na ważne tematy. Czytanie uczy empatii i wrażliwości. Na podstawie oprac. Iwony Chądrzyńskiej, 5 n

 

    Zdobyliśmy dotację celową w kwocie 15 tys. złotych na zakup nowości wydawniczych (książek niebędących podręcznikami) w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” – Priorytet 3. 

    Program ma na celu wspieranie w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych. Termin realizacji dotacji: do 31 grudnia 2016 r.

nprcz_fotka_z_biblioteki [300x391]

W ramach programu ruszamy z pierwszą akcją pod hasłem „Młodzież czyta”:

  • 7-8-9 czerwca zaproponuj tytuły, autorów, serie wydawnicze do naszego zamówienia (od piątku szalejemy na zakupach),
  • od 17 czerwca akcja „Wypożycz książkę na wakacje” (wszyscy rozliczeni z biblioteką, którzy nie mają w wakacje egzaminów poprawkowych mogą wypożyczyć książkę sobie, a nawet czytającym rodzicom),
  • od czerwca na dzienniku HIT BOOK (recenzja-niespodzianka spośród nowości wydawniczych).

Ponadto rankingi, konkursy i inne akcje, o których będziemy informować na bieżąco.

Oczywiście nieustannie i gorąco zachęcamy do przesyłania nam recenzji, czy nawet pojedynczych zdań na temat przeczytanych książek (rozwijajcie zakładkę nowości–>> polecane przez młodzieżna stronie naszej biblioteki).

Więcej o programie na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej...Umowa

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania obchodzony jest 29 września. 
npczlogo [300x213]

Święto zostało ogłoszone w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki.

Zachęcamy wszystkich do czytania książek, czasopism, gazet. Czytanie rozwija wyobraźnię, język i pamięć. Uczy myślenia, poprawia koncentrację, poszerza wiedzę, ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole, jest wspaniałym sposobem na spędzenie czasu, szczególnie w te jesienne deszczowe dni.

    Dziś, 29 wrzesnia 2016 roku, w bibliotece czytamy na głos uczniom (i wszystkim innym zainteresowanym słuchaczom) ciekawostki z ksiązki "500 zdań polskich" Jerzego Bralczyka, która została zakupiona z budżetu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa oraz wspólnie czytamy dowcipy hołdując przysłowiu, że śmiech to zdrowie.

    Nauczycieli zachęcamy do poświęcenia (oczywiście w miarę możliwości) 5-10-15 min. lekcji i poczytania uczniom na głos. Nasze propozycje książkowe wyłożyłyśmy w pokoju nauczycielskim, po inne zapraszamy do biblioteki.

Zobaczcie jak minął ten dzień...

Oczywiście nie mogło zabraknąć głośnego czytania fragmentów książek na lekcjach, które tego dnia odbyły się w bibliotece, m.im. Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń, której autor Nick Vujicic pisze, jak przełamuje stereotypy. Na własnym przykładzie pokazuje, że osoba z wysokim stopniem niepełnosprawności może prowadzić ekscytujące życie i może być człowiekiem spełnionym. Oczywiście książka ta jest w naszej bibliotece dzięki funduszom z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Zapraszamy do wypożyczeń. Wkrótce dostępne będą również inne jego pozycje.

 

Miło nam było gościć w tym dniu absolwentów i wysłuchać Opowieści oautorskiej w wykonaniu samego twórcy. Zachęcamy do lektury. Osobiście przekonacie się, co nas rozbawiło, gdy nadstawialiśmy ucha jak czytał Oskar.

 

  • angażowanie rodziców / opiekunów dzieci do współorganizowania: konkursów czytelniczych, happeningów, wyjazdów itp.;
  • zachęcenie rodziców / opiekunów uczniów do sponsoringu lub pomocy przy pozyskiwaniu sponsorów na zakup nowych pozycji książkowych niezbędnych szkole lub takich, które zostały wybrane przez uczniów placówki;
  • promowanie wspólnego czytania (na głos) z dzieckiem;
  • zachęcanie rodziców do udziału w kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”;
  • wychowawca / nauczyciel zapoznaje rodziców z kampanią społeczną „Mama Tata Tablet”. Dzięki niej uświadomią sobie jaki negatywny wpływ mogą mieć urządzenia elektroniczne na dziecko (kampania polecana w szczególności dla rodziców uczniów szkoły podstawowej);
  • zorganizowanie nocnego czytania w bibliotece – dzieci i młodzież przynoszą swoje ulubione książki, śpiwory, poduszki i inne niezbędne rzeczy potrzebne do nocowania w szkole;
  • zorganizowanie wieczornego kominka przy książce – wytypowani wcześniej nauczyciele i rodzice na zmianę czytają wybraną przez uczniów książkę;
  • zorganizowanie konkursu pięknego czytania dla dorosłych (rodziców, prawnych opiekunów dzieci). W jury zasiadają uczniowie, którzy zdobyli wcześniej nagrody w analogicznym konkursie dla uczniów (oczywiście głos pozostałych uczniów tzn. publiczności, również brany jest pod uwagę);
  • stworzenie czytelniczego flash moba, czyli wspólne głośne czytanie książek w wybranym, często uczęszczanym przez przechodniów miejscu publiczny;
  • konkursy czytelnicze, plastyczne, rozmowy o książkach;
  • happeningi promujący czytelnictwo wśród mieszkańców miasta/gminy – przygotowane we współpracy
    z uczniami placówki oraz ich rodzicami;
  • przygotowanie i realizacja konkursu z nagrodami dla poszczególnych grup wiekowych na mistrza czytelnictwa – konkurs wiedzy o książkach z podanej wcześniej listy pozycji;
  • aktywne działanie gazetki szkolnej;
  • organizowanie spotkań z autorami książek;
  • organizowanie cyklicznych spotkań słuchowiskowych o wybranej książce;
  • organizowanie cyklicznych spotkań porównujących produkcję filmową do książkowej – wskazywanie zalet
    i wad obu form;
  • zadawanie prac domowych w formach projektowych, które wymagają skorzystania z zasobów bibliotecznych;
  • stworzenie w szkole ściany (najlepiej zmywalnej, w każdym miesiącu może pojawiać się nowa ekspozycja – np. co miesiąc kolejna klasa „tworzy swoją ścianę”) na której uczniowie będą zamieszczać murale książkowe;
  • wizyty w drukarni;
  • wizyty w wydawnictwach;
  • organizowanie zajęć w bibliotece zewnętrznej;
  • interaktywne rozwiązywanie krzyżówek, quizów;
  • samodzielne wykonywanie komiksów na platformie internetowej (www.makebeliefscomix.com) bądź przy użyciu techniki papier-ołówek;
  • prowadzenie uczniowskiego bloga czytelniczego;
  • zachęcenie uczniów do przekazywania bądź wymiany nieużywanych / nieczytanych własnych pozycji książkowych, swoim kolegom i koleżanką – np. forma kiermaszu książek lub przeznaczenie półki na książki, które uczniowie chcą przekazać innej osobie;
  • zorganizowanie imprezy karnawałowej we wcześniej wybranej konwencji (np. w konkursie) książki;
  • zachęcanie uczniów do pisania własnych opowiadań, wierszy.
  • zachęcenie rodziców/ prawnych opiekunów dzieci oraz samych uczniów do udziału w kampaniach społecznych promujących wzrost czytelnictwa w Polsce np.:
    • „Cała Polska czyta dzieciom”,
    • „Przynieś książkę do biblioteki”,
    • „Noc bibliotek”,
    • „Narodowe czytanie”,
    • „Bookcrossing” ­– polegający na zostawianiu przeczytanych książek w miejscach publicznych, by znalazca mógł je przeczytać i przekazać dalej (więcej informacji na temat prowadzonej kampanii można uzyskać na stronie internetowej www.bookcrossing.pl),
    • „Czytam wszędzie” – akcja zachęcająca do nowoczesnych form czytelnictwa oraz promująca czytelnictwo w miejscach, w których ludzie czekają np. w autobusie, u lekarza itp. (więcej informacji na temat kampanii społecznej można znaleźć na stronie internetowej www.wolnelektury.pl).

 

  • wprowadzenie do planu pracy szkoły „święta biblioteki”, w której uczestniczą całe rodziny;
  • promowanie inicjatywy głośnego czytania dzieciom przed snem – uczniowie opracowują sesję plakatową dla swoich dorosłych opiekunów, natomiast nauczyciele dostarczają im materiały zawierające informacje jak wpływa taka aktywność na stan emocjonalny dziecka i jego poziom rozwojowy;
  • bal maskowy – w okresie karnawału warto zorganizować imprezę taneczną podczas, której obowiązują stroje w konwencji wybranej wcześniej książki;
  • projekt pt. „wspólne czytanie” – jeśli dziecko przy samodzielnym głośnym czytaniu zmęczy się, osoba, która mu towarzyszy, powinna pomóc i kontynuować czytanie za niego;

 

konkursy czytelnicze, literackie, plastyczne

- na najlepiej czytającą klasę

-czytam, bo lubię/ zostań molem książkowym

-zakładka do książki/ okładka książki/ ilustracja

-ładnego czytania

-ortograficzny

 -fotograficzny – człowiek z książką

-znajomości lektur

-opowiadanie twórcze zainspirowane losami bohatera literackiego

-książka i Ja – plastyczny dla klasy I

 

gazetki

- nowości wydawniczych

- wydarzeń kulturalnych i literackich

- różnego rodzaju rocznic związanych z literaturą i kulturą

 

Akcje – wydarzenia

Narodowe czytanie - ,,Wesele”

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania - 29 września

 

Podziel się książką –

Czas z książką - 10 min głośnego czytania na zajęciach z wychowawcą/ nauczycielem

W przyjaźni z książką i biblioteką – projekt edukacyjny w klasach młodszych

 

Poczytaj mi przyjacielu- uczniowie czytali młodszym, starszym i rówieśnikom swoje ulubione książki

Czytanie na lekcjach przez nauczycieli i uczniów tekstów literackich oraz lektur


Czytanie Reymonta  - Dzień Patrona

 

Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato– rodzice uczniów i zaproszeni goście czytają najmłodszym książki ze swego dzieciństwa

Ścianka czytelnicza – „Warto przeczytać …” – na korytarzu szkolnym i w salach


Zagadki, rebusy, quizy wiedzy o najpopularniejszych utworach literatury dziecięcej (słowne, obrazkowe i multimedialne)

Korowód bajkowych postaci


Książkobranie

 

Dyskusyjny Klub Edukacyjny - czytamy i polecamy

 

Czytanie jest OK

 

Spotkanie z ciekawym człowiekiem

 

Młodzi twórcy

 

Oceń książkę (wciągająca, przeciętna, słaba – emotikony)

 

Dzień Zdrowia – popularyzacja zdrowego stylu życia

 

Aerobik z książką

 

Obycie umila życie – poradnik savoir – vivre

 

Czytanie w świetlicy

 

Czytanie w języku angielskim/niemieckim


dla rodziców – ulotka informacyjna, prezentacja

 

czytam wszędzie

Turniej Czytelniczy "Z biblioteką i książką za pan brat”.

Poszukiwacze zaginionych tytułów-  wyszukać i zapisać jak najwięcej tytułów książek ukrytych na terenie szkoły, dopisać do nich autorów

Przerwy w bibliotece


Pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelnika

 

Zabawy ruchowe w klasach młodszych inspirowane literaturą. 

Co czytali nasi rodzice, gdy byli mali ? – projekt edukacyjny dla klas II gimnazjum

Nowa szkoła